Τετάρτη 20 Μαΐου 2009


ΡΩΣΙΚΗ ΚΙΒΩΤΟΣ
Σκηνοθεσία : Αλεξάντερ Σοκούροφ Πρωταγωνιστές : Σεργκέι Ντράιντεν, Μαρία Κουζνέτσοβα

Περίληψη


Η «Ρώσικη Κιβωτός» είναι μια πραγματικά μοναδική δημιουργία. Συνδυάζοντας τις τελευταίες τεχνολογικές κατακτήσεις, τη δυνατή αφήγηση, το προσωπικό σκηνοθετικό στυλ, αποτελεί μια αυθεντική πολιτισμική κατάθεση. Μια ταινία μυθοπλασίας, μια απόλυτη "ταινία-δημιουργού". Με μια αδιάκοπη κίνηση της κάμερας, την μεγαλύτερη όλων των εποχών, με διευθυντή φωτογραφίας τον Tilman Buttner, γνωστό από το «Τρέξε, Λόλα, Τρέξε», ο σκηνοθέτης διατρέχει 300 χρόνια ρώσικης ιστορίας και πολιτισμού. Με οδηγό έναν Γάλλο διπλωμάτη του 18ου αιώνα, ανακαλύπτει τους ανθρώπους, τις ίντριγκες και τις συγκρούσεις που διαδραματίζονται στα πολυτελή Χειμερινά Ανάκτορα. Κι οι δυο τους θα αφεθούν σε ένα ταξίδι που διαπερνά διάφορες ιστορικές περιόδους, συζητώντας σε οξύ αλλά και συναισθηματικό ύφος για τη Ρωσία εκφέροντας την απολύτως προσωπική θέση του σκηνοθέτη σχετικά με την ασαφή θέση της Ρωσίας στην Ευρώπη. Ο Sokurov χρησιμοποίησε 867 ηθοποιούς, περισσότερους από χίλιους κομπάρσους, αναρίθμητα κοστούμια και περούκες της εποχής όπως και τρεις συμφωνικές ορχήστρες, μέσα σε ένα από τα μεγαλύτερα παλάτια του κόσμου, το σημερινό μουσείο του Ερμιτάζ (State Hermitage Museum, κόσμημα και λάβαρο της Αγίας Πετρούπολης που γιορτάζει φέτος τα 300 της χρόνια). Χρειάστηκαν μήνες προετοιμασίας και προβών και το φιλμ γυρίστηκε σε μια και μοναδική μέρα, με μια και μοναδική λήψη. Η «Ρώσικη Κιβωτός» είναι μια ταινία που εξερευνά τα όρια του κινηματογράφου. Χρησιμοποιώντας τις πιο σύγχρονες τεχνολογικές κατακτήσεις, αποτελεί μια απόλυτα ψηφιακή δημιουργία παραμένοντας ένα πανέμορφο ευρωπαϊκό καλλιτεχνικό έργο. Η παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας έγινε στο φεστιβάλ Κανών 2002 για να ακολουθήσει ένα μπαράζ συμμετοχών στα μεγαλύτερα διεθνή φεστιβάλ. Είναι μια συμπαραγωγή του Μουσείου Ερμιτάζ με την υποστήριξη του Ρωσικού Υπουργείου Πολιτισμού. Ο Μartin Scorsese, στήριξε από την αρχή το όραμα του Sokurov μετέχοντας ως εκτελεστής παραγωγός.

Kριτική

Αυτή η ταινία είναι σίγουρα μία πολιτισμική κατάθεση του μεγάλου Ρώσου σκηνοθέτη Αλεξάντερ Σοκούροφ. Προσπάθησε να γυρίσει τη ταινία, απευθείας με μια λήψη χωρίς μοντάζ με θέμα το Ερμιτάζ και την Αγία Πετρούπολη. Το Ερμιτάζ προβάλλεται ως μια φυσική οντότητα όπου τα έργα τέχνης κουβαλάνε ένα κομμάτι από τη ζωή των δημιουργών τους. Η σύγχρονη σημασία της ταινίας έχει σοβαρές πολιτικές επιδιώξεις. Επιδιώκει μια καινούρια προσέγγιση στη Δύση, επιδιώκει η Ευρώπη να αναγνωρίσει τη Ρωσία ως μέλος της. Η χαρακτηριστική φράση «Δεν σας ταιριάζει η δημοκρατία, θέλετε έναν ισχυρό άντρα», οδηγεί στο μοντέλο Πούτιν. Τα Μουσείο είναι χωρίς αμφιβολία από τους κύριους φορείς της κρατικής λειτουργίας όσον αφορά στη Τσαρική Ρωσία. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι αυτή η ταινία αντιπαρατίθεται στη Σοβιετική κινηματογραφική παράδοση. Ρ.Ν




2 σχόλια:

  1. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί θεωρείς ότι το τέλος ήταν κρύο. Γι'αυτό δεν ευθύνεται ούτε η σκηνοθέτις, ούτε οι σεναριογράφοι. Ακολούθησαν το βιβλίο πιστά, άρα δε μπορούσαν να αλλάξουν το τέλος. Μάλιστα, μέχρι να κυκλοφορήσει η ταινία, δεν ήξεραν αν θα γύριζαν και τις άλλες τρεις συνέχειες, οπότε δεν έγινε λόγω σκοπιμότητας. Προσωπικά λάτρεψα την ταινία, το ίδιο και οι γνωστοί μου και από την Ελλάδα και από το εξωτερικό. Σίγουρα δεν είναι τόσο καλή όσο το βιβλίο, αλλά είναι ικανοποιητική μεταφορά. Μπορώ να πω ότι έμεινα πιο ευχαριστημένη από τη μεταφορά του Twilight απ'ότι του Harry Potter.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θα διαφωνήσω μαζί σου, αν και πιστεύω πως αναφέρεσαι στο Twilight. Το κρύο μ φάνηκε κ μένα πολύκρύο και δυστυχώς δεν μ πολυάρεσε το τέλος σε σχέση με την υπόλοιπη ταινία και το βιβλίο..

    ΑπάντησηΔιαγραφή